• Mesterprogram
  • Angol
  • Kémia
  • Természetismeret
  • FOTO tehetséggondozó műhely
  • MUS-E
  • Informatika
  • Sakkpalota-program

Amit az angol nyelv oktatásáról tudni kell


Intézményünkben az alábbi angol nyelvtanulási lehetőségek közül választhatnak a szülők és a gyermekek:  

  1. angol emel szintű képzés (nem hivatalos elnevezéssel: tagozatos képzés)
  2. angol alap szintű képzés

 Hogyan folyik iskolánkban az angol nyelv oktatása? 

  • Az angol nyelvet a kisdiákok már első osztályos koruktól tanulhatják, amennyiben ezt szüleik igénylik.
  • A kisgyermekek az első két évfolyamon játékos gyakorlatok, szituációk, életkoruknak megfelelő mondókák, dalok, versikék segítségével jutnak fokozatosan beljebb az angol nyelv birodalmába.
  • Harmadik évfolyamtól lehetőséget biztosítunk az angol nyelv emelt szintű tanulására, mely azt jelenti, hogy

o       3. évfolyamon heti három tanórában,

o       4. évfolyamon heti négy tanórában,

o       5-8. évfolyamon pedig heti öt tanórában tanulhatják tanítványaink az angol nyelvet (melynek szókincse a hétköznapi élet hozzájuk legközelebb álló részeihez kapcsolódik: otthon, család, napirend, háziállatok, iskola, vásárlás, szabadidő stb.), illetve betekintést nyernek „az angol nyelvet beszélő világ” országainak kultúrájába, megismerkedhetnek szokásaikkal, ünnepeikkel.  

 

 
  • Az angol nyelv alap szintű képzésében résztvevő tanulók számára a 3. évfolyamon tovább folytatódik a játékos előkészítés, majd 4-8. évfolyamon végig heti három tanórában foglalkoznak a nyelvvel.
  • A tanévek folyamán különböző helyi szervezésű vagy országos versenyeken mérhetik össze egyre bővülő tudásukat más megyék, iskolák diákjainak tudásával.
  • Tanítványaink közül többen alapfokú nyelvvizsgát tesznek nyolcadikos korukban.
 

TÁLTOS MŰVÉSZETI ISKOLA

A Szegedi Táltos Tehetséggondozó Iskola intézményként 2003 óta művészeti csoportokat működtet iskolánkban. A foglalkozásokon az ismeretközvetítést a személyiség- és képességfejlesztést, a gyermekek aktív tevékenységét tartjuk a legfontosabbnak. A képzés elindításakor közösségépítő, hagyományteremtő és -ápoló szándék vezérelt minket. Fontos, hogy minden érdeklődő gyermek megtalálja intézményünkben azokat a tevékenységeket, amelyek elősegítik önkifejező képességének gyarapodását. Az alábbi kínálatot bármely gyermek számára elérhetővé kívánjuk tenni.

2013-14-es tanév művészeti csoportjai:
 

Alsó tagozat:
1.Festészet:
1.csoportot, vezeti: Siskáné Dany Mária
2.csoportot, vezeti: Vörös Ferencné
2.Grafika, vezeti: Schuhné Kern Zsuzsanna
3.Színjáték, vezeti: Óváriné Kalamár Judit
 

Felső tagozat:
Festészet:
3.csoport, vezeti: Nagyari Katalin
4.csoport, vezeti: Karner László 

 

A Landorhegyi és Pais Dezső Általános Iskola, Sportiskola, a Göcsej Kutya Klub és a Közelebb az Állatokhoz Közhasznú Alapítvány közreműködésével "Közelebb az állatokhoz" Iskolaprogram indult az intézmény 1.c osztályában.

A program célja, hogy a speciálisan képzett kutya (Gyömbér, fajtája: golden retriver segítségével egyfajta új motivációt biztosítson a tanulásra, az órákon való aktivitásra a gyerekek számára. A kutya kedvéért még a kevésbé aktív gyermek is részt akar venni az órai munkában, illetve fegyelmi problémák esetén is hatásos lehet, hiszen a kutya nem dolgozik együtt fegyelmezetlen gyerekekkel, ez motiválja őket a fegyelmezett viselkedésre.

Az iskolaprogram a kutyás terápiák egy speciális része, amely még világviszonylatban is gyerekcipőben jár. Ugyan a feladatok jó része a beteg-terápiás foglalkozásokból származik, a cél azonban más, hiszen itt épp értelmű gyerekekről van szó. Hazánkban Pilisjászfaluban kezdték el, ahol a Közelebb az Állatokhoz Alapítvány tagjai-kutyái mint egy fakultatív programként építették be a foglalkozásokat a tanrendbe. Ami a mi iskolánkban elkezdődött Gyömbérrel, Magyarországon még sehol sincs ilyen formában, vagyis a tanmenetbe integráltan egy osztályt 4 éven keresztül szeretnénk végigkísérni. Jó lenne, hogy minél több helyen be tudna majd indulni ez a program, hiszen a foglalkozások szemléletformálók, és ami a legfontosabb, hogy motivációt jelentenek a tanulásban.

A program során a gyerekek heti rendszerességgel testnevelés órán a kutyával együtt vagy csupán a jelenlétében hajtanak végre feladatokat. A kutyával együtt mozognak, felszabadultan játszanak, mozgáskoordinációt és figyelem koncentrációt fejlesztő feladatokat hajtanak végre. Mivel osztályunk összetétele magatartási és tanulási képességekben igen árnyalt, ezért különösen fontos számunkra a nehézségekkel küzdő tanulók motiválása a kutya segítségével.

A program szeptember közepén indult, amikor még kutya nélkül beszélgetett a kutya felvezetője, dr. Gombos László állatorvos a gyerekekkel az állatokról. Játszottak, bemutatta Gyömbér képét, megbeszéltük, hogy melyek a játékszabályok és azt is, hogy a kutya is érző élőlény. Közben felmértük, hogy ki fél a kutyától, mert első lépés az esetlegesen meglévő félelmek leküzdése és bizalom kiépítése a kutyák felé. Természetesen tudatosítjuk a tanulókban, hogy nem minden állat barátságos. A program során a gyermekek megismerik a kutyával való bánásmód alapjait. A bánásmódhoz tartozik a kutya, mint élőlény megismerése és annak tudatosítása, hogy ők is éreznek fájdalmat, szomjasak, éhesek, szomorúak, vidámak.

Az első alkalommal a gyerekek a padon ülve fegyelmezetten várták, hogy bemutassa nekik Gyömbért a gazdija. Látszott a szemükben az izgatottság, hogy rohannának hozzá. A bemutatás után Gyömbér egyesével bemutatkozott a gyerekeknek, volt akinek pacsit adott, volt akit megnyalogatott.

A testnevelés órákat én tartom, előre egyeztetve a tananyagot a kutya felvezetőjével.

Egy óra felépítése:

Üdvözlés: Minden gyerek egyenként megsimogathatja a kutyát. Így levezethetjük az izgatottságot, a pozitív feszültség egy részét, vagyis nyugodtabban vesznek részt a továbbiakban.

 

 

Vízfelelős kinevezése: Minden órán van 2 vízfelelős tanuló, akik vizet hoznak a kutyának. Ők itatják a kutyát, ha úgy látják, hogy szomjas, vagy a felvezető kéri.

Játék: Az első játék mindig sok mozgást igényel, hogy a tanulók futkoshassanak, mert így sokkal nyugodtabbak lesznek a többi feladatnál.

Bemelegítő játék: Futás köbe, a kutya a kör közepén van. A tanulók figyelik a kutya mozgását és azt utánozzák, például ül, áll, fekszik maga körül megfordul, irányt változtat stb.

Tananyag feldolgozás: Utasítás adás a kutyának tárgy visszahozására. Három csoportban dolgozunk, minden csoport más feladatot végez. Felváltva, de mindig egy csoportnál dolgozik a kutya, így a gyakorlás során is minden gyerek kapcsolatba kerül vele. Egy csoportot a kutya felvezetője irányít, kettőt pedig én. Kezdetben a csoportmunka zökkenőmentes működtetése érdekében szükség volt mindkét osztálytanító közreműködésére a kutyás órákon.

Játék: Kutyás "Tűz-víz-repülő" játék. Az ismert játék kutyás változata. A terem egyik végében a kutya áll a földre fektetett szalag mögött. A "tűz" esetén a kutya szalaggal körülhatárolt területére kell szaladni, és abba a testhelyzetbe helyezkedni, amiben ő van. (ül, fekszik, áll, oldalt fekszik, sétál, szalagra áll stb). " Repülő!" esetén a terem közepén hasra kell feküdni, oldalra nyújtott karral, a "Víz" esetén felkapaszkodni a bordásfalra. Nehezítés a kutyához akadályokon keresztül lehet eljutni, pl. padon átmászni, léc alatt átbújni stb.

 

 

Búcsúzás: Itatás és elköszönés, ahol még egyszer mindenki megsimogathatja Gyömbért és elköszönhetnek egymástól.

A gyerekek úgy viselkednek, mintha kicserélték volna őket. A második félévben már más tanítási órákon is részt vesz majd a kutya. Eddigi tapasztalataink nagyon pozitívak. Az órákon a tanulók lelkesek, motiváltak a fegyelmük és a figyelmük sokat javult. Nagyon elmélyül a kapcsolat a gyerekek és a kutya között. A szülői visszajelzések is kedvezőek. Tartottunk már nyílt órát a szülőknek, ahol 35 vendégünk volt.

Köszönettel tartozunk iskolánk vezetésének, dr Gombos László állatorvosnak és az alapítványnak, hogy hétről hétre ebben a csodálatos élményben részesülnek tanítványaink és mi nevelők is.

 

Jónás Csabáné (tanító, szaktanácsadó)

 

                .......................Fizika oktatásával kapcsolatos hírek megtekintéséhez kérjük, hogy kattintson a képre!

                  ...................Matematika oktatásával kapcsolatos hírek megtekintéséhez kérjük, hogy kattintson a képre!

 

 

                ................Kémia tanításával kapcsolatos hírek megtekintéséhez kérjük, hogy kattintson a képre!

 

 
                ..................A természetismeret, biológia, földrajz tantárgyak tanulásához hasznos és érdekes információkat láthattok, olvashattok az alábbi képre kattintva
 

"A FÉNYKÉPEZÉS MEGSZÜLETÉSÉTŐL A MOZGÓKÉPIG" tehetséggondozó fotóműhely programja 2010/11 2.félév

 

A program tematikája egy nagyobb egység részeként tekinthető.  Mint ismert, a mozgókép megszületésének feltételei a fényképezés megszületése, a mozgásszintetizálás felfedezése, a vetítési eljárások megismerése volt. A három dologból a pályázatban ismertetett tehetséggondozó program most csak a fényképezéssel foglalkozik.

A  műhelymunka célja, hogy a vizuális neveléssel párhuzamosan a tanuló:

-ismerje meg a fényképezés és a mozgófilm-készítés történetét, az amatőr célokra ma használatos fotó eszközöket, azok működtetését és alkalmazásuk lehetőségeit

-sajátítsa el az emlékképek készítéséhez elengedhetetlen minimális ismereteken túl, a kreatív munkához szükséges ismereteket és gyakorlati fogásokat,

 -igazodjon el a fotográfia sajátos formanyelvén, tudjon önálló elképzelés alapján       fotóillusztrációkat, készíteni

-a tevékenységen keresztül fejlessze kreativitását,  szociális-együttműködési képességét.

Cél továbbá:lehetőséget biztosítani egy más területtel való ismerkedésre a sportiskolai osztályokba járók számára.

A foglalkozások heti egy alkalommal két, összevont órában történnének. Tehát 1 foglalkozás 2x45 perc.

1. foglalkozás

A tehetséggondozásban résztvevők ismerkedése egymással  és a foglalkozások  helyszíneivel, eszközeivel. Balesetvédelem.

2. foglalkozás

A fényképezés megszületése

3. foglalkozás

Camera obscura  készítésének lehetőségei

4. foglalkozás

Camera obscura kreatív alkalmazása

5. foglalkozás

Camera obscura kreatív alkalmazása

6. foglalkozás

Fényképkészítés vegyszeres eljárása: fotogram

7. foglalkozás

Fényképkészítés fényképezőgép nélkül

8. foglalkozás

Képszerkesztési alapok

9. foglalkozás

Fényképezőgépek fajtái  kialakulásuk

10. foglalkozás

Fényképezőgépek kezelőszervei, működtetésük

11. foglalkozás

A fotográfia területei: sajtófotó, fotóriport

12. foglalkozás

Fotóséta

13. foglalkozás

Képmódosító eljárások

14. foglalkozás

A mozgás fotografikus ábrázolása, fázisképek

15. foglalkozás

 Kiállítási anyag előkészítése.

 
"Körtánc" a Zalai Táncegyüttes művészeti iskolája
   

A "Körtánc" a Zalai Táncegyüttes művészeti iskolája, ahova harmadik éve járnak a tanítványaink.
Kiss István néptánc oktató tanítja őket.

                                                        Az album további képei a képre kattintva érhetők el!

 

 

MUS-E művészeti nevelési program
   


A MUS-E (Musique -Europe) multikulturális mintaprogramot 1993-ban Yehudi Menuhin indította útjára, amelynek célja az elfogadásra, kreativitásra nevelés a művészetek által. Menuhin alapgondolata szerint a művészet és az iskola egymás kölcsönös gazdagításának az eszközévé válik oly módon, hogy az iskolákban hivatásos művészek autentikus módon olyan ismereteket és értékeket, amelyek által a gyermekek betekintést nyernek egy tágabb világba. A kisdiákok ezáltal olyan eszközökhöz jutnak, amelyek segítik tevékenységük kiszélesítését, aktív részvételüket a közösségi munkában, kreativitásuk kibontakozását, életminőségük javítását.

 

Landorhegyis tanulók a magyar MUS-E programban:


Iskolánk tanulói 2009-ben– pályázat útján – csatlakozhattak a MUS-E Magyarország Közhasznú Egyesület programjához, majd a 2012/13-as tanévtől egy újabb osztály is bekapcsolódhatott.
A MUS-E (Musique-Europe) művészeti program célja, hogy elfogadásra, együttműködésre, kreativitásra neveljen a művészet segítségével. Yehudi Menuhin, a program megálmodójának alapgondolata szerint a művészet és az iskola egymás kölcsönös gazdagításának eszközévé válhat.
Ennek megvalósulása érdekében iskolánkban művészek, képzőművészeti, és zeneismereti alapokkal, népi gyermekjáték foglalkozásokat tartanak, heti rendszerességgel a kisdiákoknak. Tánczos György festőművész, művésztanár, és Hochrein Judit zenész vezeti ezeket az órákat. A 2013-14-es tanévben az 1.b és 2.c osztály vesz részt e művészeti nevelési foglalkozásokon, órarendi keretben heti két alkalommal.
Reményeink szerint az ismeretátadás ezen formája még inkább kiszélesíti tevékenységrendszerüket, kibontakoztatja kreativitásukat, összetartóbbá teszi közösségüket. A program megfogalmazott célja ugyanis az értékteremtés, a hosszú távú fejlődés megalapozása, így mindenképpen hozzájárul iskolánk nevelési-oktatási színvonalának emeléséhez.
Megállapíthatjuk,hogy iskolánk és a MUS-E céljai közösek: minél több kisgyermeket részesíteni az együttjátszás, -zenélés, -alkotás örömében, amely sokkal nagyobb lehetőséget biztosít az önkifejezésre, az önképviseletre, egymás elfogadására.

2016-ban ünnepeljük a világhírű hegedűművész , a MUS-E program megalapítójának 100. születésnapját. Ez alkalomból Tánczos György festőművészt kértük fel, hogy mesélje el, a gyerekekkel való foglalkozásait hogyan inspirálja Menuhin egy választott gondolata.

A MUS-E program idén ünnepli megalapítójának, Yehudi Menuhin hegedűmésznek 100. születésnapi évfordulóját, mely alkalomból megkérdeztük művészeinket, hogy hogyan inspirálódnak és hogyan alkalmazzák Menuhin gondolatait. Ez a kisfilm a Zalaegerszegen dolgozó Hochrein Judit népzenésszel készült.


 

Elérhetőségeik:  www.mus-e.hu              https://www.facebook.com/mus.e.magyarorszag

 

 

 
 

„A sakk ezer arca”

 

 

  „Gondolkodni, alkotni jó, a kreativitás, amit én főként a sakkban élek meg, teljesebbé teheti az életet.” (Polgár Judit)


A Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskolában immár több éve sikeresen működik a Polgár Judit nevével fémjelzett Sakkpalota Program.

A sakk eredetileg tanítási, gondolkodásfejlesztési eszköz volt, de az évszázadok során a célja eltolódott, és inkább mint játék, sport, kiemelkedő teljesítmény jelent meg a mindennapokban. Polgár Judit most visszahelyezi a sakkot eredeti funkciójába, és taneszközként a tananyag átadását könnyíti meg a gondolkodásfejlesztés által. A módszerében nagyon lényeges szempont, hogy nem a sakkjáték, hanem a sakk, mint szabályrendszer kerül be a tanításba. Nem önálló tevékenység a sakk, hanem a tananyag feldolgozásának a háttere. Rendszert, elvonatkoztatási terepet, átlátható, kézzelfogható viszonyokat ad, vagyis kiválóan pótolja a digitális kultúrában hiányzó tapasztalatokat.
Sakkpalota program
A képességfejlesztő sakk haszna az oktatásban elsősorban abban rejlik, hogy előmozdítja a különböző tantárgyak elsajátítását, vagyis egészében a jövőre készít elő. A modern tudásalapú társadalomban a nap, mint nap ránk ömlő információ áradat által kapott ismeretek mind inkább mulandóak. A digitális társadalom olyan mértékű adatfeldolgozást tett szükségessé az emberek számára, amelyben bizonyos képességek, kompetenciák elsajátítása létszükségletté vált. Ezen képességek megléte elengedhetetlen a sikeres tanítási-tanulási folyamatban. Ezzel pedig eljött az idő a stratégiai táblajátékokban rejlő lehetőségek kihasználására. A sakk az egyik valaha volt leghatékonyabb képességfejlesztő eszköz, amelynek segítségével a gyerekeket az óvodáskor végén, iskolás kor elején be lehet vezetni a tudatos ismeretelsajátítás világába.
A holnap győztesei azok lesznek, akik képesek az elavult gondolatok elvetésére, és más ismeretekkel való behelyettesítésére. Az ehhez szükséges dialektikus, stratégiai és ok-okozati, szekvenciális gondolkodást fejlődésük korai szakaszában a gyerekek a sakktáblánál öntudatlanul tanulják meg. Nemcsak a matematikában, a logikában és a problémamegoldásban, hanem az olvasás és a szóbeli kifejezés terén is erősödnek, vagyis a sikeres sakkozás a készségek egész füzérének kedvező változását hozza magával.
Sakkozás közben a gyerekek egy sor már tárolt információt mozgósítanak és kombinálnak össze. A sakk a maga vizuális szimbólumrendszerével az egész tanulási folyamat kialakulására komoly kihatással van. A Sakkpalota program egy olyan komplex képességfejlesztő módszer, amellyel minden kisgyermeket érdemes megismertetni, különösen az óvoda és az iskola közötti átmenet során, valamint az alsó tagozatos tanulmányai idején.

A Sakkpalota Program koordinátora Hajas Judit tanító néni.
 

A rendezvényen – az ország 12 referenciaintézményének egyikeként, mint a Sakkpalota-program leendő bázisiskolájaa Landorhegyi iskola 2. c osztályos tanulói vehettek részt, és kaptak lehetőséget a bemutatkozásra.

A 2015. október 17-én egész napos programsorozat várta a résztvevőket, bemutatva a sakk legkülönbözőbb arcait: a sport, az oktatás, a tudomány, a szórakozás szemszögéből.

 

A Sakkpalota sétányon játékos feladatokat oldottak meg a gyerekek, beszélgethettek Polgár Judittal és Zsófiával, szórakoztató előadások, interaktív játékok részesei lehettek.

 

 

  Iskolánk nyitottságának, a korszerű, előremutató dolgok iránti fogékonyságának újabb bizonyítéka a „sakk-osztályok” elindítása, annak felismerése, hogy a sakk éppen abban fejleszti a gyermekeket, amire korunk információáradatában, ingertömegében a legnagyobb szükségük van: a logikus, összefüggésekben történő gondolkodásban, az információk rendszerezésének képességében, azok kreatív felhasználásában.